UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU Z OC SPRAWCY UTRATA
WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU Z OC SPRAWCY
W
wyniku kolizji lub wypadku drogowego, poszkodowany, którego samochód uległ
uszkodzeniu może domagać się
odszkodowania z polisy OC sprawcy. Powszechną praktyką Towarzystw
Ubezpieczeniowych jest, iż kwota odszkodowania jest równa wysokości
kosztów naprawy pojazdu. Natomiast,
zgodnie z art. 361 § 2 k.c., który stanowi iż, po stronie
zobowiązanego występuje obowiązek pełnej kompensaty szkody, Towarzystwa
Ubezpieczeniowe powinny wypłacać odszkodowania, które uwzględniają wszystkie czynniki
odzwierciedlające faktycznie poniesioną szkodę. Jak
wiadomo, wartość samochodu osobowego, czy innego pojazdu na ryunku wtórnym
zależy od kilku elementów, również od tego
czy jest bezwypadkowy. Zatem właściciel pojazdu uczestniczącego w kolizji, czy wypadku drogowym, który nie jest
sprawcą ponosi również szkodę w postaci utraty wartości handlowej pojazdu. Czym jest zatem urata wartości
handlowej pojazdu z tytułu wystąpienia uszkodzenia o charakterze kolizyjnym.
Zgodnie z instrukcja określania rynkowego ubytku wartości pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 roku
jest to: różnica pomiędzy
wartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaloną w tym
samym stanie warunków rynkowych z uwzględnieniem naprawy powypadkowej wykonanej
prawidłowo, zgodnie z technologią zalecaną przez producenta, w stacji napraw
spełniając jej wymagania techniczne i kadrowe do wykonania takich prac. Dochodzenie
roszczeń związanych z utratą wartości rynkowej pojazdu z polisy OC sprawcy
stało się dla poszkodowanych dużo prostsze po wydaniu przez Sąd Najwyższy
Uchwały z dnia 12 października 2001 r. (sygn. akt III CZP 57/01, OSNC
2002/5/57). W przedmiotowej uchwale Sąd najwyższy stwierdza, iż „Odszkodowanie
za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także
zapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicę między wartością tego samochodu
przed uszkodzeniem i po naprawie". Pomimo, iż od powyższej uchwały upłynęło już
14 lat Towarzystwa Ubezpieczeniowe
stosują się do niej niezwykle rzadko, tym samym świadomie zaniżając
należne odszkodowanie. Brak norm
prawnych regulujących to zagadnienie dodatkowo pogłębia problem. Towarzystwa Ubezpieczeniowe powołują
się na dokumenty, które nie mają mocy prawnej. W
celu ułatwienia oszacowania wysokości roszczenia Stowarzyszenie
Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT
opracowało Instrukcję Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów. Nie każdy
pojazd po kolizji, traci bowiem wartość handlową, dlatego instrukcja zawiera
przesłanki, do jej oszacowania. Wg rzeczoznawców odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej mogą domagać
się właściciele pojazdów, których: -
w chwili
kolizji pojazd nie był starszy niż 6
lat, -
było to pierwsze uszkodzenie pojazdu o charakterze
kolizyjnym, -
uszkodzone są takie elementy pojazdu, których
naprawa jest technicznie i ekonomicznie
zasadna, uszkodzone
zostały elementy: lakierowane, metalowe elementy nadwozia, rama pojazdu Należy jednak wskazać, iż powyższa instrukcja jest jedynie dokumentem pomocniczym, i rzeczoznawcy wydając opinię powinni rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie. Niezależnie od tego jak długo pojazd był eksploatowany oraz jakie elementy uległy uszkodzeniu, należy zbadać, czy faktycznie doszło do utraty wartości rynkowej pojazdu. Jeżeli wartość samochodu uczestniczącego w kolizji, po naprawie uległa zmniejszeniu niezależnie od powyższych czynników, Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma obowiązek wypłacić należne odszkodowanie data publikacji: 2015-03-25 00:05:14 |