UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU Z OC SPRAWCY Wwyniku kolizji
lub wypadku drogowego, poszkodowany, którego samochód uległuszkodzeniu może domagać
sięodszkodowania z polisy OC sprawcy. Powszechną praktyką TowarzystwUbezpieczeniowych jest, iż kwota
odszkodowania jest równa wysokości kosztów naprawy pojazdu. Natomiast, zgodnie z
art. 361 § 2 k.c., który stanowi iż, po stroniezobowiązanego występuje obowiązek pełnej
kompensaty szkody, TowarzystwaUbezpieczeniowe powinny wypłacać odszkodowania, które
uwzględniają wszystkie czynnikiodzwierciedlające faktycznie poniesioną szkodę.
Jakwiadomo,
wartość samochodu osobowego, czy innego pojazdu na ryunku wtórnymzależy od kilku elementów, również
od tego czy jest bezwypadkowy. Zatem właściciel pojazdu uczestniczącego w kolizji, czy
wypadku drogowym, który nie jestsprawcą ponosi również szkodę w postaci utraty wartości handlowej
pojazdu. Czym jest zatem urata
wartościhandlowej pojazdu z tytułu wystąpienia uszkodzenia o charakterze kolizyjnym.Zgodnie z
instrukcja określania rynkowego ubytku wartości pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 rokujest to:
różnica pomiędzywartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaloną w tymsamym
stanie warunków rynkowych z uwzględnieniem naprawy powypadkowej wykonanejprawidłowo, zgodnie z
technologią zalecaną przez producenta, w stacji naprawspełniając jej wymagania techniczne i kadrowe
do wykonania takich prac. Dochodzenieroszczeń związanych z utratą wartości rynkowej pojazdu z polisy OC
sprawcystało się dla poszkodowanych dużo prostsze po wydaniu przez Sąd NajwyższyUchwały z dnia 12
października 2001 r. (sygn. akt III CZP 57/01, OSNC2002/5/57). W przedmiotowej uchwale Sąd najwyższy
stwierdza, iż „Odszkodowanieza uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy
takżezapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicę między wartością tego samochoduprzed
uszkodzeniem i po naprawie". Pomimo, iż
od powyższej uchwały upłynęło już14 lat Towarzystwa Ubezpieczeniowe stosują się do niej
niezwykle rzadko, tym samym świadomie zaniżającnależne odszkodowanie. Brak normprawnych
regulujących to zagadnienie dodatkowo pogłębia problem. Towarzystwa Ubezpieczeniowe
powołująsię na dokumenty, które nie mają mocy prawnej. Wcelu ułatwienia
oszacowania wysokości roszczenia StowarzyszenieRzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOTopracowało Instrukcję Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów. Nie
każdypojazd po kolizji, traci bowiem wartość handlową, dlatego instrukcja zawieraprzesłanki, do jej
oszacowania. Wg rzeczoznawców odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej mogą domagaćsię
właściciele pojazdów, których: - w
chwilikolizji pojazd nie był starszy niż 6lat, - było to pierwsze
uszkodzenie pojazdu o charakterzekolizyjnym, - uszkodzone są
takie elementy pojazdu, którychnaprawa jest technicznie i
ekonomiczniezasadna, uszkodzonezostały
elementy: lakierowane, metalowe elementy nadwozia, rama pojazdu Należyjednak wskazać, iż powyższa instrukcja jest jedynie dokumentem pomocniczym, irzeczoznawcy wydając opinię powinnirozpatrywać każdy przypadek indywidualnie. Niezależnie od tego jak długo pojazdbył eksploatowany oraz jakie elementy uległy uszkodzeniu, należy zbadać, czyfaktycznie doszło do utraty wartości rynkowej pojazdu. Jeżeli wartość samochodu uczestniczącego wkolizji, po naprawie uległa zmniejszeniu niezależnie od powyższych czynników,Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma obowiązek wypłacić należne odszkodowanie data publikacji: 2015-03-25 00:05:14 |