ODSZKODOWANIE DLA PASAŻERA W SAMOCHODZIE SPRAWCY WYADKU
Poszkodowanym według art. 444 k.c., uprawnionym do dochodzenia odszkodowania, jest osoba, która doznała uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia na skutek zdarzenia, za które odpowiedzialność ponosi inna osoba pod warunkiem, że są one bezpośrednim skutkiem zdarzenia.
UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU Z OC SPRAWCY
W wyniku kolizji lub wypadku drogowego, poszkodowany, którego samochód uległ uszkodzeniu  może domagać się odszkodowania z polisy OC sprawcy.

OC kierowcy pokryje zasądzone kary

przykładMaria W. spowodowała wypadek samochodowy i wyrokiem karnym została skazana na dwa lata i cztery miesiące pozbawienia wolności z zawieszeniem wykonania kary na cztery lata oraz zapłatę 20 tys. zł na rzecz poszkodowanego jako naprawienie szkody. Z kwoty tej zapłaciła 10 tys. zł. W dacie wypadku była ubezpieczona od odpowiedzialności cywilnej w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, wobec tego domagała się od ubezpieczyciela zwrotu zapłaconej kwoty. Ponieważ Towarzystwo odmówiło, skierowała sprawę do sądu.

Obowiązki ubezpieczyciela

Sąd I instancji oddalił powództwo. Stwierdził, że nałożonyna powódkę w procesie karnym obowiązek naprawienia szkody jakojeden ze środków karnych pełni funkcję penalną. Natomiast art.822 par. 1 kodeksu cywilnego, mówiący, jakie obowiązki dlaubezpieczyciela wynikają z umowy OC nie można wykładać tak, byumowa miała w każdym wypadku chronić również sprawcę szkodyprzed obowiązkiem jej naprawienia przez przyznanie mu roszczeniaregresowego. Maria W. odwołała się, a w odpowiedzi pozwanyubezpieczyciel podniósł, że odpowiedzialność gwarancyjna zakładuubezpieczeń ma charakter czysto cywilny i dlatego nie ma podstaw donałożenia na niego obowiązku wykonania ciążących naubezpieczonym sprawcy środków karnych.

W trakcie rozpatrywania apelacji sąd uznał, że w sprawiewystąpił problem prawny i zwrócił się do Sądu Najwyższego zpytaniem, czy sprawca wypadku komunikacyjnego, na którego w procesiekarnym nałożono obowiązek naprawienia szkody na podstawie art. 46par. 1 kodeksu karnego wb zw. z art. 39 pkt 5 k.k. może domagać sięod ubezpieczyciela, z którym łączy go umowa ubezpieczeniaodpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych zaszkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów, zwrotuzapłaconego na rzecz pokrzywdzonego świadczenia?

W uzasadnieniu pytania podkreślił, że obowiązek naprawieniaszkody może zostać orzeczony również wyrokiem karnym na podstawiewymienionych wyżej przepisów k.k. Wynika z nich, że na wniosekpokrzywdzonego lub innej osoby uprawnionej sąd orzeka obowiązeknaprawienia szkody w całości albo w części lub zadośćuczynienieza doznaną krzywdę. Zdaniem sądu apelacyjnego stosowanie środkówkarnych budzi jednak wątpliwości praktyczne w ich relacji doodpowiedzialności gwarancyjnej zakładu ubezpieczeń, a SN w swymorzecznictwie nie rozstrzygnął do tej pory wprost przedstawionegozagadnienia prawnego.

Szkody komunikacyjne

W odpowiedzi SądNajwyższy podjął następującą uchwałę:Sprawca wypadku komunikacyjnego, wobec którego zastosowano środekkarny polegający na obowiązku naprawienia szkody (art. 46 par. 1 wzw. z art. 39 pkt 5 k.k.), może domagać się od ubezpieczyciela –na podstawie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnejposiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku zruchem tych pojazdów – zwrotu świadczenia zapłaconego na rzeczpokrzywdzonego.

Odpowiedzialność gwarancyjna

Z art. 822 par. 1 kodeksu cywilnego wynika, że przez umowęubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej ubezpieczyciel zobowiązujesię do zapłacenia określonego w umowie odszkodowania za szkodęwyrządzoną osobom trzecim, wobec których odpowiedzialność zaszkodę ponosi ubezpieczający albo ubezpieczony.

data publikacji: 2011-04-06 10:27:44
Oprogramowanie:choruzy.pl © 2011