UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU Z OC SPRAWCY W wyniku kolizji
lub wypadku drogowego, poszkodowany, którego samochód uległ uszkodzeniu może domagać
się odszkodowania z polisy OC sprawcy. Powszechną praktyką Towarzystw Ubezpieczeniowych jest, iż kwota
odszkodowania jest równa wysokości kosztów naprawy pojazdu. Natomiast, zgodnie z
art. 361 § 2 k.c., który stanowi iż, po stronie zobowiązanego występuje obowiązek pełnej
kompensaty szkody, Towarzystwa Ubezpieczeniowe powinny wypłacać odszkodowania, które
uwzględniają wszystkie czynniki odzwierciedlające faktycznie poniesioną szkodę.
Jak wiadomo,
wartość samochodu osobowego, czy innego pojazdu na rynku wtórnym zależy od kilku elementów, również
od tego czy jest bezwypadkowy. Zatem właściciel pojazdu uczestniczącego w kolizji, czy
wypadku drogowym, który nie jest sprawcą ponosi również szkodę w postaci utraty wartości handlowej
pojazdu. Czym jest zatem utrata
wartości handlowej pojazdu z tytułu wystąpienia uszkodzenia o charakterze kolizyjnym.Zgodnie z
instrukcja określania rynkowego ubytku wartości pojazdów nr 1/2009 z dnia 12 lutego 2009 roku jest to:
różnica pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaloną w tym samym
stanie warunków rynkowych z uwzględnieniem naprawy powypadkowej wykonanej prawidłowo, zgodnie z
technologią zalecaną przez producenta, w stacji napraw spełniając jej wymagania techniczne i kadrowe
do wykonania takich prac. Dochodzenie roszczeń związanych z utratą wartości rynkowej pojazdu z polisy OC
sprawcy stało się dla poszkodowanych dużo prostsze po wydaniu przez Sąd Najwyższy Uchwały z dnia 12
października 2001 r. (sygn. akt III CZP 57/01, OSNC2002/5/57). W przedmiotowej uchwale Sąd najwyższy
stwierdza, iż „Odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy
także zapłatę sumy pieniężnej, odpowiadającej różnicę między wartością tego samochodu przed
uszkodzeniem i po naprawie". Pomimo, iż
od powyższej uchwały upłynęło już14 lat Towarzystwa Ubezpieczeniowe stosują się do niej
niezwykle rzadko, tym samym świadomie zaniżając należne odszkodowanie. Brak norm prawnych
regulujących to zagadnienie dodatkowo pogłębia problem. Towarzystwa Ubezpieczeniowe
powołują się na dokumenty, które nie mają mocy prawnej. W celu ułatwienia
oszacowania wysokości roszczenia Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT opracowało Instrukcję Określania Rynkowego Ubytku Wartości Pojazdów. Nie
każdy pojazd po kolizji, traci bowiem wartość handlową, dlatego instrukcja zawiera przesłanki, do jej
oszacowania. Wg rzeczoznawców odszkodowania z tytułu utraty wartości handlowej mogą domagać się
właściciele pojazdów, których: - w
chwili kolizji pojazd nie był starszy niż 6lat, - było to pierwsze
uszkodzenie pojazdu o charakterze kolizyjnym, - uszkodzone są
takie elementy pojazdu, których naprawa jest technicznie i
ekonomicznie zasadna, uszkodzone zostały
elementy: lakierowane, metalowe elementy nadwozia, rama pojazdu Należy jednak wskazać, iż powyższa instrukcja jest jedynie dokumentem pomocniczym, i rzeczoznawcy wydając opinię powinni rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie. Niezależnie od tego jak długo pojazd był eksploatowany oraz jakie elementy uległy uszkodzeniu, należy zbadać, czy faktycznie doszło do utraty wartości rynkowej pojazdu. Jeżeli wartość samochodu uczestniczącego w kolizji, po naprawie uległa zmniejszeniu niezależnie od powyższych czynników,Towarzystwo Ubezpieczeniowe ma obowiązek wypłacić należne odszkodowanie data publikacji: 2015-03-25 00:03:03 |